На мальовничих схилах
Дніпра, за два кілометри на південь від Києво-Печерської Лаври,
знаходяться Звіринецькі печери — давньоруська підземна обитель, про
існування якої кияни дізналися лише сто років тому.
Згідно з літописами,
наприкінці XI століття Київський князь Всеволод збудував у цій
місцевості свій заміський палац. Гадають, що саме від полювань, якими
займався князь поблизу палацу, місцевість і отримала назву Звіринець.
Минуло вісім століть.
Восени 1888 року київська преса повідомляла, що на Звіринці виявлено
печерний хід з чернецькими похованнями. Поблизу нововідкритих печер жила
тоді Феодосія Матвієнко, якій у видінні з’явились 15 ченців, які стояли
на схилі гори над печерами та просили їжі. Але військові, які володіли
ділянкою з підземеллям, заборонили проводити тут будь-які розкопки та
завалили вхід.
Через деякий час зсуви
відкрили ще один вхід до печер. А Матвієнко побачила друге видіння —
невідома їй жінка з’явилася та спитала: «Що ж це ти? Обіцяла нагодувати
нас, та досі отак і годуєш?» Тоді Матвієнко замовила у найближчому
Свято-Троїцькому Іонінському монастирі панахиду по всіх, хто лежить у
печерах. Ченці обителі теж пам’ятали про загадкову підземну святиню, а
один із них, ігумен Валентин, мріяв колись відродити печери.
У 1911 році на допомогу
ігумену прийшов благодійник київських монастирів князь Володимир
Жевахов. Він взяв печерну ділянку в оренду та на свій кошт здійснив тут
підземні розкопки, до яких залучив професійних вчених. А отець Валентин,
оселившись біля печер, почав водити сюди паломників та на їхні пожертви
збудував церкву на честь Різдва Пречистої Богородиці з приділом в ім’я
святителя Іоасафа Білгородського, який був родичем предків князя
Жевахова. Навколо отця Валентина виникла невеличка чернецька громада,
яка утворила скит, підлеглий Києво-Печерській Лаврі.
У 1924 році князь Володимир
Жевахов прийняв тут постриг в чернецтво з ім’ям Іоасаф. Після цього він
жив в Іонінському монастирі. У 1926-му отець Іоасаф переходить у
Звіринецький скит, але того ж року його було зведено у сан єпископа.
1937 року священномученика Іоасафа було розстріляно за наказом
радянської влади.
Знищіли богоборці і
Звіринецький скит. Шістдесят років по тому зусиллями співробітників
відділу «Київ підземний» Музею історії міста Києва та насельників
Свято-Троїцького Іонінського монастиря Звіринецькі печери знову
відкрилися для
прочан. На місці колишнього храму на честь Різдва Божої
Матері встановлено пам’ятний хрест, а біля входу до підземелля
відроджується чернецька обитель-скит.
Зважаючи на чудесні видіння
жительки Матвієнко, а також сучасні чудесні знамення у Звіринецьких
печерах, встановлене вшанування собору святих Звіринецьких. Імена деяких
з них збереглися у вигляді стародавніх графіті над кількома печерними
усипальнями, а також у ниші жертовника в невеличкій підземній церкві, де
згадуються шість ігуменів Звіринецьких.
Ні сто років тому, ні
сьогодні вчені не можуть чітко визначити дати виникнення та запустіння
давньоруського Звіринецького монастиря. Однак безсумнівно, що це —
стародавня святиня, через яку Бог явив Свою Благодать і яка дозволяє
більш глибоко зазирнути в історію печерожительства у вітчизняних
монастирях, зокрема в самій Лаврі.
Владислав ДЯТЛОВ |