25 січня
2012 р. вже вшосте в Київському міському будинку вчителя
пройшов щорічний мистецький вечір із циклу «Різдвяні
зустрічі або «У промінні Віфлеємської зірки». Ідею
цього циклу ще на початку нового століття запропонували
Галина Лактіонова (доктор педагогічних наук) та Любов
Лавріненко (кандидат технічних наук), які багато років на
доброчинних засадах очолюють куб «Співуча родина» при добре
знаному в столиці Будинку вчителя, що заходиться неподалік
від університету, на Володимирській. Особливо переймалася
тим проектом Л. Лавріненко, яка прагнула об’єднання
християнської громади Києва – різних обрядів та конфесій – з
нагоди Різдва Христового. Адже це єдине свято для всіх вірян
України, що увібрало в себе прадавні традиції пращурів наших
і розрослося багатим ужинком прекрасних щедрівок й колядок,
церковних піснеспівів і гімнів.
У всі роки щораз
визначався обраний жарово-тематичний напрямок зібрання – чи
то колядки й щедрівки та різдвяні пісні різних народів
світу, чи то церковна музика й хорові обробки видатних
українських майстрів Миколи Лентовича, Кирила Стеценка,
Миколи Лисенка, Левка Ревуцького. Естетичною метою цих
щорічних зустрічей було сприяння знайомству співвітчизників
із скарбами національної культурної спадщини та шедеврами
світової музичної культури.
На цей раз
визначили тематику «Музика ХХ й початку ХХІ століть»:
вокально-хорові твори сучасних українських композиторів у
європейському колі. Відкрив концерт дівочий вокальний
ансамбль ДМШ № 23 «Angelorus»
(художній керівник Тетяна Стефанишина), який проспівав Канон
з сюїти «Різдвяні гімни» англійського композитора Б. Бріттена
та колядки в обробці С. Острової та В. Калинюка.
Наближено до
обряду прозвучали цілі «віночки» з колядок і щедрівок, з
якими вийшли на сцену дівчата ансамблю «Anima»
церкви Св. Миколи Чудотворця на Аскольдовій могилі (художній
керівник Надія Кучерява) та чоловічий ансамбль «Фавор»
церкви Св. Василя (художній керівник Роман Пачашинський).
Патріарший хор собору Св. Воскресіння Христового (регент
Тетяна Стефанишина) спеціально підготував Різдвяний концерт
російського автора С. Строкіна. Чоловічий вокальний квартет
кафедрального собору Св. Володимира (художній керівник
Тетяна Солосич) виконав духовні твори «Отче наш» А. Авєєва
та «Предначинательний псалом» Г. Свірідова та українську
колядку.
Фольклорні
різдвяні зразки в обробках Ф. Колесси, Б. Антківа, Я. Іванів
проспівали хористи Народної академічної капела НТУ «КПІ»
(художній керівник і диригент Руслан Бондар, хормейстери
Вікторія Вітренко та Максим Ковальчук), а завершили свій
вихід дотепним виконанням норвезької жартівливої народної
пісня про куропаса «Пал сіна хонур» (в обробці Кнута
Нустендта). Камерна хорова капела «Пектораль» Київського
міського будинку вчителя (художній керівник і диригент
Андрій Карпінець) проспівала два духовні канти
Дм. Ростовського (Данила Туптала) – випускника Київської
Могилянської академії XVII ст. у версії сучасного
українського композитора В. Степурка
«Ісусе мій, прелюбезний» та «Господе мій». А по тому –
проспівали замріяно ніжну щедрівку «В зеленім ліску»
(обробка М. Дацка).
У програмі
концерту брали участи й солісти. Молодий співак, лауреат
міжнародного конкурсу «Північні зірки» (Санкт-Петербург)
Андрій Богомолець, в ансамблі з талановитим молодим джазовим
піаністом-імпровізатором Олексієм Прощенковим, у романтичні
манері «соул» виконав народну пісню «Ой чий то кінь стоїть»
та власну «Чекай на мене», з якою за пару годин до того
пройшов прослуховування на конкурс до «Євробачення» від
України. Добре знана слухачам, лауреатка Премії
ім. Л. Ревуцького, прекрасна співачка Тамара Ходакова у
супроводі піаністки Наталії Королько проспівала три
солоспіви сучасної української композиторки Богдани Фільц на
вірші Тараса Шевченка. Цей триптих у її виконанні ніби став
драматичною монооперою, яка викликала захоплення і сльози
слухачів.
Завершував концерт
виступ Народної хорової капели «Дніпро» Київського
національного університету ім. Т. Шевченка (художній
керівник Ірина Душейко; диригенти
Ігор Тилик і Михайло Вандловський, концертмейстер Валерій
Титович). Високої якості академічне звучання позначило
виконання сакральних творів «Милість миру» К. Стеценка та
«Молитва Архістратигу Михаїлу» І. Тилика на текст 16 ст.
(диригував автор музики). Вдалим експериментом став спів
твору, присвяченого матерям Бразилії, в стилі повільної
самби «Salve
Regina»
шведського композитора Л. Янсона в аранжуванні для хору Д. Еріксона.
Самобутнього колориту додало й введення супроводом соло
скрипки (Матвій Миронов) та декоративної перкусії (Аліна
Онанко, Роман Захарченко). Спеціально запланованим сюрпризом
для всіх слухачів став спів подвійного хору «Benediktus»
В. Степурка. Зведеними капелами «Дніпро» та «КПІ»
(розташованою по крилах зали) диригувала І. Душейко.
Медитативного характеру музика ніби всіх зачарувала, підняла
в високі горні сфери.
На концерті були
присутні композитори Б. Фільц, С. Острова й В. Степурко,
яких публіка жваво вітала й дарувала квіти. А програму
коментувала постійна ведуча, учасниця проекту «Різдвяні
зустрічі», лауреатка Премії ім. М. Лисенка, музикознавець
Валентина Кузик.
Всі виступи мали
прекрасний успіх, гучні оплески й вигуки «браво» А на
завершення, як щорічно, всі учасники вечора – і хористи, і
слухачі, – співали разом національний духовний гімн «Боже
великий, єдиний, нам Україну храни» М. Лисенка на слова О. Кониського
(диригував Р. Бондар).
Уляна Яненко
|