|
Київ з-за Дніпра та інші начерки
Олівець. (Київ,V-IX.1843).
Поверх пейзажу внизу дорисовано дві постаті вершників,
селянина, пором та курінь з кашоваром, як незавершений задум
невідомої композиції. Вільна частина аркуша справа вгорі
використана під три начерки постатей селянок.
|
|
|
|
Київ з боку Дніпра
Незакінчений рисунок. Папір, олівець
(27,7 × 38,3).
(Київ,V-IX.1843).
Зліва внизу напис чорнилом рукою Честахівського: Киевъ зъ
боку Дніпра. |
|
|
|
Дальні печери Києво-Печерської лаври
Начерк. Олівець.
(Київ,V-IX.1843). |
|
|
|
Краєвид Києва
Олівець. (Київ,V-IX.1843).
Вид на Володимирську гірку, орієнтовно з того місця, де
знаходиться тепер Київська державна філармонія. |
|
|
|
Китаївська пустинь. Троїцька церква
Начерк. Папір, олівець (19,8 × 28,6).(Київ,IV-IX.1843).
В літературі зустрічається під назвою «Церква, коло неї
дерева»
Троїцька церква Китаївської пустині під Києвом побудована в
1786 р.
|
|
|
|
Києво-Межигірський монастир
Папір, олівець
(28,4 ×
40,1). (VI 1843).
В літературі зустрічається під неправильною назвою «Церковь
в Нижнем Новгороде»
Києво-Межигірський монастир — на березі Дніпра, близько 20
км на північ від Києва. |
|
|
|
Вишгород (?)
Начерк.Папір, олівець (27 × 39). (Київ.
IV-IX.1846).
Село Вишгород, нині Києво-Святошинського р-ну, Київської обл.
(нині райцентр Київської області - PK) |
|
|
|
Видубецький монастир
Папір, олівець
(17,6 × 26,1). (X 1843).
Офорт зроблений по цьому рисунку
увійшов до випуску «Живописной Украины»
1844
|
|
|
Краєвиди Києва з
випуску «Живописная Украина»
1844 |
|
Видубецький монастир у Києві
Папір, офорт
17,1 × 24,2; 20,1 ×
26,5; (36,1 × 41).
Під краєвидом зліва підпис автора і
дата: Шевченко 1844.
Справа від підпису назва: Выдубецкій
монастырь || у Кыеви. Поруч назву повторено французькою
мовою.
Офортна дошка належала К. Свідзінському, а після 1855 р.
знаходилась в бібліотеці Красінських у Варшаві. Сучасне
місцезнаходження цієї дошки не встановлено.
|
|
|
|
У Києві
Папір, офорт
17,6 ×
25,7; 22,3 × 30; (36 × 44,3).
Зліва внизу рукою Шевченка вигравірувано дату і підпис:
1844 || Шевченко.
Під зображенням посередині назва: у
Кыеви. Цей офорт в листах Шевченко називав «Печерська Київська
криниця».
Офортна дошка належала К. Свідзінському, а після 1855 р.
знаходилась в бібліотеці Красінських у Варшаві. Сучасне
місцезнаходження цієї дошки не встановлено.
|
|
|
В квітні 1846 pоку Шевченко
оселився в Києві і, як згадує О. Чужбинський, «задумал
снять все замечательные виды Києва, внутренности храмов и интересные
окрестности. Сажин взял на себя некоторые части, и оба художника
пропадали с утра, если только не мешала погода».
|
|
|
|
Внутрішній вигляд
Києво-Софійського собору.
Начерк. Олівець.
(1846). |
|
|
|
Костьол у Києві
Папір, акварель (25,5 × 34,6) (Київ,IV-IX.1846).
На звороті напис чорнилом:
orig.
Tarasa
Szewczenka Widok Kościola Katolickiego w Kijowie (Colleckt.
Mieleszko-Maliszkiewiczów) 1.
Справа
ледве
помітний
напис
чорнилом:
Własność Adama Mieleszki 2.
В літературі згадується
під назвами «Старий костьол у Києві» та «Костьольна вулиця у
Києві».
Попередні місця збереження:
збірки Мелешко-Малешкєвичів, І.Н.Терещенка.
|
|
|
|
Аскольдова могила
Сепія, акварель (26 × 37).
(Київ,IV-IX.1846).
Справа внизу олівцем напис:
Рисовалъ || Михаилъ Сажинъ.
За композицією твору,
освітленням і особливо за прийомом зображення дерев,
невластивими почерку Сажина, а також за зображенням окремих
деталей — людської постаті, тину, будяків, які зустрічаються
в багатьох творах Шевченка, малюнок може бути визначений
тільки як один з київських пейзажів, які Шевченко виконував
влітку 1846 p.; визначити конкретно, в чому саме полягала
участь Сажина у виконанні цього малюнка, неможливо
|
|
|
|
Васильківський форт у Києві (?).
Папір, олівець, сепія, туш
(21,8 × 29,3). (Київ,
IV-IX.1846)
В літературі відомий під назвою «Краєвид» .
Васильківський форт збудований в 1679 р.
|
|
|
|
Церква всіх святих
у Києво-Печерській лаврі
Папір, сепія (27,3 × 36,9). (Київ,
IV-IX.1846)
Зліва внизу олівцем підпис:
Михаилъ Сажинъ.
За композицією твору,
освітленням і особливо за прийомом зображення дерев
Я.П.Затенацьким атрибутована як робота Шевченка
Очевидно, це один з тих
малюнків, які Шевченко виконав після повернення з Седнева за
своїм задумом «снять все замечательные виды Києва,
внутренности храмов и интересные окрестности» (див. прим. до
№ 143) і в якому Сажин намалював «некоторые части». В цьому
малюнку Сажину безсумнівно належить зображення жінки та
монаха. |
|